Modelul de comercializare al tomatelor din Almeria-Spania
modelul de comercializare al tomatelor

Modelul de comercializare al tomatelor din Almeria, Spania, a fost studiat pentru a intelege schimbarile ce au avut loc in modelul de afaceri al produsului.

Cultura de tomate este una dintre cele mai importante culturi in provincia Almeria din Spania. Aceasta afirmatie poate fi considerata adevarata atat din punct de vedere calitativ cat si cantitativ, deoarece produsul face parte din imaginatia colectiva a societatii din Almeria. Nu exista nici o cultura de fructe sau legume produse atat de intens in sudul Europei si nici un produs alimentar care sa genereze atat de multe venituri. Din acest motiv, atunci cand ne gandim la agricultura Almeriei, este dificil sa nu ne gandim la aceasta solanacee rosiatica, ce a devenit o emblema a agriculturii in spatii protejate.

Sectorul tomatelor din Almeria a facut subiectul unui studiu ce a vizat intelegerea schimbarilor ce au avut loc in modelul de afaceri al produsului. Studiul a fost realizat de Jaime De Pablo Valenciano, Miguel A. Giacinti-Battistuzzi,  Valentin Tassile si Tomas Garcia Azcarate  si analizeaza schimbarile atat in structura afacerilor cat si in dinamica exporturilor ce au avut loc in  acest sector intre 2009 si 2013.

Principalele concluzii ale studiului sunt:

  1. Tomatele sunt cele mai consumate produse din Statele Unite ale Americii si Uniunea Europeana, datorita, in mare parte, noilor obiceiuri de consum, dorintei de a avea un stil de viata din ce in ce mai sanatos si cresterii la nivel mondial a clasei de mijloc
  2. Uniunea Europeana este principala piata mondiala a exporturilor de tomate: 57.8% din volumul mondial in kilograme si 65.7% din valoarea globala a produsului.
  3. Spania este principalul furnizor al Uniunii Europene cu 23.78% volum si 21.7% valoare, din importurile totale.
  4. Tendinta globala in comertul international de fructe si legume arata o scaderea a concentrarii afacerilor. Potrivit acestor dovezi, autorii resping ideea concentrarii in jurul a catorva companii de marketing este solutia la problemele economice ale sectorului. Cu toate acestea, ei ofera alternative, cum ar fi strategiile organizatorice orizontale  ce ar putea favoriza o mai mare putere de negociere, o adaprate rapida la schimbarile din piata si un management strategic afacerilor.
  5. Specializarea in procesul de productie este un alt factor-cheie in depasirea schimbarilor modelului de afaceri al tomatelor din Almeria, potrivit autorilor. Strategia actuala a distribuitorilor mari (spre ex. Carrefour) este achizitionarea de produse specifice companiilor private, astfel incat acesta tendinta pare a prinde greutate pe viitor.
  6. In ansamblu, nu s-au inregistrat schimbari semnificative, desi companiile mari au fost cele responsabile pentru variatiile mari in ceea ce privesc strategiile de piata sau preturile. Autorii subliniaza ca valoarea produsului nu a crescut odata cu cresterea volumului deoarece aceasta a fost ajustata pentru a fi competitiva pe noile piete. Autorii sugereaza o „incertitudine” in ceea ce priveste rata de succes a modelului pe viitor.  Acest lucru este atribuit concurentei din ce in ce mai intense, ce rezulta dintr-o liberalizare progresiva a pietelor mondiale.
  7. Pentru perioada analizata, cativa factori relevanti, cum ar fi veto-ul rusesc sau Brexit-ul, nu sunt reflectati. Cu toate acestea, concluziile si imaginea generala prezentata de studiu, sunt mai mult decat suficiente pentru a intelege importanta problemelor ridicate.

Sursa: freshplaza.com

Data postare: 27 aprilie 2017